Навчальний проєкт: « Шукачі скарбів» (корисні
копалини рідного краю)
Мета проєкту: ознайомитись зі зразками корисних
копалин Кіровоградської обл.; розвиток
вміння учнів працювати з різними джерелами
інформації, презентувати результати своєї діяльності.
Завдання проєкту:
1. Визначити які корисні копалини є в
Кіровоградській обл..
2. Знайти інформацію про підібрані зразки
корисних копалин.
3. Оформити колекцію.
4. Збагатити словниковий запас учнів.
5. Познайомитись з новими професіями.
Очікувані результати:
- інформаційне повідомлення;
- створення колекції корисних копалин
своєї місцевості.
Обладнання: Карта Кіровоградської області, плакати,
інформація.
Хід проєкту
I.
Організаційний момент
II.
Хвилинка спостережень за погодою
Вступна бесіда
1. Розповідь
учителя
— Щоб знати природу, потрібно спостерігати за
предметами, явищами природи. У природі повсякчас відбуваються різноманітні
зміни: сходить і заходить сонце, іде дощ, ростуть дерева, летить птах. Ці зміни
називаються явищами природи.
2. Спостереження
за погодою
- Яка зараз пора року? (Осінь)
- Назвіть місяці осені? (Вересень,
Жовтень, Листопад).
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
- Яка сила вітру?
-Отже,
розгорніть щоденники спостереження (учитель користується календарем погоди).
-
Явища природи позначають спеціальними умовними позначками. (Учитель показує,
діти хором називають.)
III.
Повідомлення теми і мети навчального проєкту
-
Тему
сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова
РИСКОНІ ЛИПАНИКО
ГОНОРІД ЮКРА
IV.
Актуалізація опорних знань.
-
Доповніть
моє речення. Корисні копалини – це …
-
На
які три групи вони поділяються?
-
Які
корисні копалини називаються горючими?
-
Наведіть
приклади.
-
Які
корисні копалини називаються рудними?
-
До
рудних корисних копалин відносять …
-
Які
корисні копалини називаються нерудними?
-
До
нерудних корисних копалин відносять..
Завдання уроку:
1.
Позначити
родовища корисних копалин на карті Кіровоградської області.
2.
Дізнатись про властивості деяких корисних копалин.
-
Що
потрібно для того, щоб виконати поставлені завдання? ( Знати, які корисні
копалини добувають на території Кіровоградській області, знати умовні
позначення корисних копалин.)
-
Де
ми можемо отримати інформацію про корисні копалини? ( В підручнику, з
додаткової літератури, в інтернеті.)
V.
Робота над темою навчального проекту
Сприймання та
усвідомлення нового матеріалу.
1.
Практична робота з фізичною картою України
Учні
розглядають фізичну карту України, знаходять умовні позначки, якими
позначаються родовища корисних копалин.
-
Які
корисні копалини є на території нашої країни?
-
Які
з корисних копалин є в нашій місцевості?
-
Як
ви думаєте, чи є ще якісь корисні копалини на території Кіровоградської області?
2.
Читання з позначками
- Пропоную
прочитати вам текст, використовуючи позначки:
+ - інформація, що вже відома;
- - нова, невідома інформація;
? -
інформація, що зацікавила, про що хотіли б дізнатися детальніше.
КОРИСНІ КОПАЛИНИ КІРОВОГРАДСЬКОЇ
ОБЛАСТІ
Кiровоградська область вiдiграє значну роль в Українi в забезпеченнi
народногосподарських об`єктiв мiнеральною сировиною.
В iндустрiально-аграрному господарствi Кiровоградщини загальнодержавне
значення має видобування бурого вугiлля, графiту, нiкелевої руди, урану,
будiвельних матерiалiв.
За промисловим використанням всi кориснi копалини областi подiляються на
металiчнi ( руди рiзноманiтних
металiв ), неметалiчнi ( будматерiали, хiмiчна сировина, мiндобрива,
вогнетривкi i абразивнi матерiали ) i горючi ( вугiлля, торф, горючi сланцi i
т.п. ). До особливої групи вiдносяться пiдземнi води.
Горючi кориснi копалини.
1. Буре вугiлля. В
Кiровоградськiй областi поширенi родовища бурого вугiлля, якi вiдносяться до
Днiпровського буровугiльного басейну. Вугiлля залягає серед палеогенових пiскiв
та глин, вiк його складає 40-50 млн.рокiв, товщина шарiв вугiлля досягає 20 м. Найвизначнiшi родовища вiдомi в
Олександрiї, Балаховцi, Петровому, Михайлiвцi, Байдурiвцi.
2. Горючi сланцi. В Кiровоградськiй областi горючi сланцi знайденi в 60-х
роках поблизу с.Бовтишки Олександрiвського району. Бовтишське родовище
знаходиться у великiй округлiй западинi типу кратера, яка має дiаметр 22 км.
3. Торф є
першою стадiєю процесу вуглеутворення. Використовується для виробництва
паливних брикетiв, нафтопродуктiв ( напiвкокс, горючий газ, амiак, оцтова
кислота, дьоготь, спирт ), виготовлення будiвельних матерiалiв ( iзоляцiйнi
плити ), використовується в сiльському господарствi як добриво, зостосовується
в медицинi для грязелiкування. В Кiровоградськiй областi знаходяться невеликi
родовища торфу, що розташованi в заболочених плавнях рiчок Мала Вись та Велика
Вись, в долинах рiчок близько Новомиргорода, бiля Онуфрiївки. Маловискiвське та
Великовискiвське родовища.
Рудні (металеві )
корисні копалини.
1. З а л i з о .Залiзоруднi родовища розташованi в схiднiй частинi Кiровоградської
областi. В геологiчному вiдношеннi вони належать до Криворiзького басейну. Тут
знаходяться Петрiвське, Ганнiвське, Артемiвське, Горiхiвське, Попельнастiвське
та iншi залiзоруднi родовища.
2. Н i к е л ь . В Кiровоградськiй областi родовища нiкелевих руд
вiдносяться до Побузької тектонiчної зони глибинних зламiв ( Голованiвський
район ). Тут встановлено бiльш нiж 50 масивiв основних та ультраосновних порiд
( габбро, перiдотiти, дацити ), що мiстять руднi мiнерали: пiрротин,
пентландiт, халькопiрит.
В корi
вивiтрювання основних порiд (габбро-анорзотитiв) на територiї
Новомиргородського та Знам`янського районiв широко розповсюджений iльменiт -
основний мiнерал, що мiстить в собi титан.
3. У р а н .
Перше родовище урану виявлене в 1964 роцi. В наступнi роки пiсля Мiчурiнського
родовища знайдене Ватутiнське родовище, Северинське родовище та цiлий ряд
iнших, на базi яких утворено власну минерально-сировинну базу атомної
енергетики України. Усi родовища, по наявних в них запасах, вiдносяться до
великих.
4. З о л о т о . Питання про можливе виявлення промислових покладiв золота в корiнному
заляганнi ставилося геологами давно. Однак лише наприкiнцi 80-х рокiв були
знайденi Юр`ївське та Клинцiвське родовища, якi оцiнюються як великi. Основнi
оцiнюючi параметри ( потужнiсть рудних залягань, вмiст золота, розмах оруднення
) мають мало аналогiв.
5. Рiдкiснi метали. Серед цiєї групи наявнi рудопроявлення танталу, нiобiю. В
останнi роки знайдене родовище лiтiю, велике за запасами, де можливо одночасно
добувати олово ( Полохiвське родовище ).
Неметалічна сировина.
1. Г р а ф i т . Залягання графiту в Кiровоградськiй областi вiдомi з початку ХХ столiття
в с.Петровому, де ще тодi дiяли шахти по видобутку графiту, якi пiзнiше закрили
по причинi вiдсутностi залiзницi. В районi цих шахт є с.Графiтiвка, що нагадує
про видобуток графiту. В смт. Заваллi ( Гайворонський район ) знаходиться
головне пiдприємство виробничого об`єднання Кiровоградграфiт. Це - основний
виробник кристалiчного графiту та колоїднографiтових препаратiв для
промисловостi а також на експорт у 21 країну.
2. Озокерит ( гiрський вiск ). Використовується для виробництва цiнних сортiв паперу,
обробки тканин, шкiр; використовується в косметицi та медицинi. Чотири країни у
свiтi виготовляють гiрський вiск. Його добувають у Кiровоградськiй областi з
бурого вугiлля, з 1959 року в областi дiє Семенiвський завод по виготовленню
озоке-риту. Бiля Олександрiї знаходиться санаторiй "Дружба", де
проводять процедури, що грунтуються на тепловому i компресiйному впливанню озокериту
( озокеритотерапiя ).
3. А л м а з и . Знахiдки алмазiв та їх мiнералiв-супутникiв в областi вiдомi давно.
Виявлено багаточисельнi геологiчнi структури, що є сприятливими для
впровадження кiмберлiтiв. Знайденi кiльця викидiв туфобрекчiй, що є корами
вивiтрювання кiмберлiтових порiд, де виявленi прямi мiнерали-супутники й
алмазiв. Нарештi в 1995 роцi знайдено кореннi кiмберлiти. Йде оцiнка їх
алмазностi.
4. Глина та каолiни. В Кiровоградськiй областi каолiн видобувається на
родовищах вогнетривких глин, що знаходяться поблизу с.Катеринiвки.
Катеринiвськi каолiни застосовують як додаток до глини Часов-Ярського родовища,
в результатi чого отримують вогнетривку глину з вмiстом суми окислiв алюмiнiю
та титану 30%, окислiв залiза не бiльш нiж 3% та вогнетривкiстю не менш нiж
1670 С. Таку сумiш застосовують для випалювання абразивних виробiв.
5. Будiвельнi, формовочнi, склянi матерiали. В областi присутнi багато видiв будiвельних матерiалiв:
суглинки, пiски, пiсчаники, бутовий камiнь, щебiнь, вапняк, мергел , кварцити i
т.п. Суглинки використовують для виготовлення цементу та цегли. Родовища
суглинкiв ( для цегли марки "100" i "150" ) знайденi
поблизу смт.Компанiївки, хутора Соколiвського, в Новгородкiвському районi. Бiля
м.Малої Виски на мiсцевiй сировинi працює цегляний завод мiжколгоспбуду (
потужнiсть суглинкiв 4-5 м, продуктивнiсть заводу 2 млн шт. на рiк ). Такого ж
типу завод працює бiля смт. Великої Виски, марка цегли 100-150, продуктивнiсть
2,8 млн шт.
Великими
родовищами цегляно-черепичної сировини є Новомиргородське, Васiнське ( в 3-х км на Пiвнiчний Схiд вiд м.
Знам`янки ), Обознiвське бiля Кiровограда та багато iнших.
6. Облицювальний камiнь. З облицювальних каменiв в Кiровоградськiй областi
найбiльш широко використовуються гранiти, серед яких видiляються три основних
рiзновиди: - сировина рiвномiрнозерниста та порфiровиднi гранiти (
Гайворонське, Кiровоградське, Аджамське, Суботське родовища ); рожевi та
рожево-сiрi порфiровиднi гранiти ( Андрiївське, Адабашське, Бобринецьке
родовища ); червонi порфiровиднi та трахiтоїднi гранiти ( Горiхiвське,
Капустянське родовища ). В межах Новомиргородського i Маловискiвського районiв
розмiщуються родовища лабрадоритiв. Останнi знайденi на Лiкарiвському родовищi.
Декоративно-облицювальним матерiалом можуть служити лонцонiти, габбро, дiабази,
якi зустрiчаються поблизу Новоукраїнки, Новомиргорода, Олександрiї, Долинської.
-
Яку
інформацію про корисні копалини Кіровоградщини знайшли ви?( Заздалегідь вам було
завдання знайти невелику і цікаву інформацію про корисні копалини, які є в
Кіровоградській області).
-
Що
нового дізналися?
-
Що
зацікавило вас?
3.
Презентація
«Корисні копалини Кіровоградської області».
4.
Розповідь
про корисні копалини учнями.
VI.
Перевірка вивченого матеріалу.
Тест
.
1.
Торф, кам’яне вугілля, нафта, вапняк, глина, пісок – це
а.
предмети живої
природи;
б.
корисні копалини;
предмети неживої природи;
в.
предмети,
виготовлені руками людини.
2. На географічній карті корисні копалини
позначають
а.
умовними знаками;
б.
буквами;
в.
цифрами;
г.
кружечками.
3.
На території Черкащини добувають
а.
буре вугілля;
б.
нафту;
в.
каолін;
г.
торф.
4.
Як добувають корисні копалини?
а.
Будують шахти;
б.
бурять свердловини;
в.
відкривають кар’єри;
г.
копають
криниці.
5.
Якими способами добувають корисні копалини в нашій місцевості?
а.
Відкритим способом;
б.
у шахтах;
в.
за
допомогою свердловин.
6.
Корисні копалини треба витрачати економно тому, що
а.
їхні запаси
вичерпуються;
б.
вони добуваються
тільки влітку;
в.
на їхнє утворення
потрібно багато років;
г.
розроблені
родовища не відтворюються.
VII.
Підсумок уроку.
Кросворд.
1. Місце відкритого
видобування корисних копалин,
які залягають не
глибоко.
2.
Людина, яка займається
пошуком корисних копалин.
3.
Корисна копалина білого
кольору, яку широко
використовують в будівництві
і не обходиться в
медицині для лікування
травматизму.
4.
Один із вапняків,
який використовується у будівництві. А
також необхідний у
школі. Білий, крихкий,
залишає слід на дошці.
5.
Корисна копалина, з якої виготовляється керамічний
посуд.
6.
Місце, де залягає
багато корисної копалини.
7.
Міцний, добре полірується,
використовується для оздоблення
будинків, метро, для
спорудження пам’ятників.
8. Копалини приносять людям
користь. Тому вони
називаються як?
|
К
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
О
|
|
|
|
|
||
|
|
|
П
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
А
|
|
|||
|
|
Л
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
И
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н
|
|
|
|||
|
|
|
|
И
|
|
|
|
IX. Домашнє завдання
1. * Творча
робота
Ти знаєш, що корисні копалини з
часом вичерпуються. Запропонуй шляхи
збереження корисних копалин.
2. Прочитати інформацію на ст.
148-149, дати відповіді на питання.
3.Практичне завдання
За допомогою карти визнач, у
яких областях України добувають ті самі корисні копалини, що і на території
області де ти живеш.
Навчальний проект: «Як зберегти тепло і світло у нашому домі»
Сучасне суспільство
усвідомлює, що природні ресурси вичерпуються, із року в рік їх стає дедалі
менше. Перед нами, вчителями та батьками, стоїть дуже важливе завдання —
виховати екологічно грамотного, відповідального майбутнього споживача.
Тип
проекту за складом учасників: колективний.
Тип
за мірою реалізації міжпредметних зв'язків: надпредметний.
Тип
за тривалістю виконання: середньостроковий.
Тип
за результатом діяльності: ознайомлювально-інформаційний,
творчий.
Мета
та завдання:
● виробити в учнів
розуміння того, що енергія є цінним ресурсом, товаром, за який потрібно
платити;
● з'ясувати з учнями, які
є сучасні технології, котрі допомагають утеплити приміщення та заощадити
енергію;
● сприяти отриманню
дітьми особистого досвіду енергоощадної поведінки;
● розвивати творчі
(літературні, художні) здібності;
● сприяти формуванню
енергоефективного мислення школярів;
● виховувати свідомого та
відповідального майбутнього споживача теплової енергії.
Хід проекту:
І. Організаційний момент
- Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Тепло і світло у вашому домі.
Люди завжди намагалися будувати
своє житло так, щоб захистити себе від різких змін температури і забезпечити
доступ свіжого повітря.
Але ці вимоги суперечливі. Щоб
зберегти тепло, приміщення треба будувати товстостінним, без отворів. Однак без
вентиляції внаслідок життєдіяль¬ності людини всередині житла буде
накопичуватися водяна пара, вуглекислий
газ тощо. Наприклад, під час приготування їжі випаровується більше 1 л води,
після ретельного миття підлоги в повітря потрапляє 2 л води у вигляді пари.
Спалений 1 м3 природного газу додає в повітря ще 1 л вологи. Більше того, сама
людина за добу видихає з повітрям не менше 1,5 л води у вигляді водяної пари.
Надлишок вологи у повітрі призводить до утворення на стінах роси і появи цвілі,
а збільшення вмісту вуглекислого газу погіршує якість повітря. А тому житлові
та робочі приміщення потрібно регулярно провітрювати.
Крім того, для освітлення
приміщення в стінах залишають віконні отвори великої площі. Через них у зимовий
час теж втрачається багато тепла. Най-сприятливішим для людини є природне
сонячне освітлення. Належний рівень природного освітлення приміщень забезпечується
правильним вибором площі вікон залежно від площі кімнати, своєчасним протиранням
скла від пилу, кольором портьєр та ін. Проте таке освітлення залежить від пори
року, часу доби, хмар на небі. Коли не вистачає природного освітлення, на
допомогу приходять штучні, найчастіше електричні джерела світла.
Світло для освітлення робочого
місця в кімнаті чи класі повинно бути таким, щоб очі протягом тривалого часу
під час виконання письмових робіт та читання не втомлювались.
Отже, в холодну пору року потрібне
опалення, щоб у житловому приміщенні було тепло і затишно.
Підсумуємо
Тепло і світло в приміщенні мають
бути такими, щоб створювати для людей, котрі там перебувають, комфортні умови
взимку і влітку, вдень і ввечері. А це можливо лише при наявності системи
опалення, яка діє взимку, і системи штучного освітлення, яка вмикається при
потребі.
2. Зберігаємо тепло і світло! Це
необхідно.
Лише третина тепла, що надходить в
наші будинки, дійсно їх обігріває. Майже третина втрачається через погано
утеплені вікна і двері. Решта тепла втрачається через стіни, підлогу і
покрівлю.
У класних кімнатах, як правило,
великі вікна. Взимку вони стають основним джерелом втрати тепла. Нові
конструкції будинків та вдосконалені сучасні будівельні матеріали допомагають
значно зменшити втрати тепла в будинках.
Ще наші діди-прадіди в селах робили
на зиму навколо хати загату із соломи, очерету, листя для утеплення стін, а
горище засипали тирсою або звичайним листям (шар листя товщиною ЗО см утримує
тепло так, як цегляна стіна товщиною 1 м).
Нині стіни будинків для доброї
теплоізоляції, перш ніж штукатурити, утеп-люють шаром пінопласту, а стелі
утеплюють скловатою та іншими теплоізоляційними матеріалами. Подвійні вхідні
двері, пластикові герметичні вікна з трьома
шарами скла, між якими два шари повітря (повітря добрий теплоізолятор) у
великій мірі зменшують втрати тепла в холодну пору року.
Традиційні пічне та водяне
опалення досить неекономні, вони призводить до значних втрат тепла.

Надходження і втрати тепла в кімнаті.
Сучасні системи опалення — це
системи полімерних труб, що вмонтовані в підлогу. Щоб чавунні батареї опалення
нормально обігрівали приміщення взимку, вода в них повинна мати температуру 50
°С, а при обігріванні підлоги такий самий результат досягається при нагріванні
води в трубах лише до 25-26 °С, тобто в 2 рази менше. Ще більш зручним і
економним є нагрівання стін і підлоги вмонтованими в них електричними
нагрівачами.
На штучне освітлення витрачається
1/8 всієї виробленої електроенергії.
Для економії енергії, що
витрачається на освітлення, потрібно не менше, ніж двічі на рік, мити скло
вікон. Забруднене пилом скло затримує від 10 до 30% сонячного світла, а тому,
якщо вікна брудні, доводиться довше користуватися штучним освітленням, на що
витрачається зайва енергія.
В економії тепла, світла й енергії
немає дрібниць. Це справа не лише вчених, інженерів і будівельників. Це справа
кожного з нас. Погано утеплені взимку вікна, двері, що не зачиняються у під’їзді
будинку, не вимкнуте вдень вуличне освітлення — всі ці, здавалося б, незначні
втрати енергії, взяті разом, в межах міста, держави можуть дати значну
економію. Про це необхідно пам’ятати постійно і кожному.
ІІІ. Узагальнення та закріплення
нових знань.
У ході роботи над цим проектом учні, відвідуючи
господарчі магазини, користуючись Інтернетом, знайшли багато цікавої та
корисної інформації про утеплення приміщень, сучасні енергозбережувальні
прилади та технологи, які застосовуються під час спорудження або утеплення
будинків.
Разом із батьками учні
розробили та створили пам'ятки, які прикріпили на дверях поруч із розетками та
вимикачами у класі та власних оселях. Було проведено акцію «Еколампи — не
майбутнє, а реальність», під час якої всі родини, враховуючи вчительську,
замінили звичайні лампи на енергозбережувальні. Наразі діти проводять аудит,
щоб підрахувати, скільки коштівїм вдасться зекономити.
У
класі працює енергопатруль, який стежить за тим, щоб вчасно вимикалося світло,
правильно відбувалося провітрювання та користувачі не залишали включеними
електроприлади.
Перед
початком зими на загальних класних зборах вирішили утеплити власні оселі та
класну кімнату, застосовуючи здобуті знання на практиці. У класній кімнаті всі
гуртом утеплювали вікна, а батьки пофарбували батареї в темний колір та
прикріпили за ними фольгу. Довгі штори на вікнах замінили на короткі жалюзі.
Відомо,
що ми краще навчаємося, коли навчаємо когось. Тому підсумковим етапом роботи
над проектом було створення ілюстрованої книги повчальних казок «Як гном
Енергоеконом готував свою оселю до лютоїзими».
Гном
Енергоеконом та фея Еколампуля — символи проекту, які завжди поруч і
допомагають дітям захоплено працювати.
На
підсумковому занятті ми уважно слухали казки та нагороджували найактивніших
учнів. Найкращі казки розмістили на стенді у шкільному коридорі, де з ними мали
змогу ознайомитися учні, вчителі та батьки нашої школи.
Маленький
помічник
Нещодавно
другом нашої школи став гном Енергоеконом — маленький чарівник із яскравим
ліхтариком. Якщо десь не вимкнули світло, забули закрутити кран або зачинити
двері, його маленький ліхтарик тривожно мерехтить. Наш гномик поспішає на
допомогу всім, хто не вміє заощаджувати енергію, та залишає їм чарівні
пам'ятки, які нагадують людям про те, що енергоощадність — це шлях до збереження
природи.
У
школі на перервах Енергоеконом навчає дітей зберігати енергію та тепло в оселі
так, як він це робить у своєму казковому будиночку.
О,
про його будиночок — витвір сучасної інженерії— у лісі ходять легенди. Адже
стіни утеплено мінеральною ватою та гіпсовими плитами, вікна —металопластикові
з потрійними теплозберігальними склопакетами. На даху розташовані сонячні
батареї та чарівні вітрячки, які освітлюють та обігрівають оселю. Водопровідний
кран вмикається та вимикається автоматично, а вода біжить тоненькою цівочкою, а
не шаленим водоспадом. Усі лампи — енергозберігальні. їх подарувала фея
Єколампуля. Усі шпаринки у дверях гном замастив іще восени, а хатину обклав
сухим очеретом, який переплів у чудернацькі візерунки.
Надворі
мороз, свище вітрюган, а в Енергоеконома в оселі тепло й затишно. До того ж на
ногах вовняні шкарпетки, які його навчила плести Єколампуля.
Після
уроків школярики прийшли на екскурсію до чарівного будиночка, де гном та фея
влаштували для них майстер-класи. Тут усі навчилися утеплювати вікна та двері,
швидко мити руки, регулювати потік води, плести шкарпетки.
Раптом
замиготів чарівний ліхтарик! Це у старенької сусідки сердитий вітер видув усе
тепло через не заклеєні вікна. Діти разом із гномиком радісно допомогли бабусі,
а Еколампуля подарувала їй шкарпетки та енергозберігальну лампу.
Портрет
маленького чарівника є в кожній оселі. Він нагадує дітям та їхнім батькам про
таку важливу справу, як енергоощадність і бережливе ставлення до природних
ресурсів. А казкові уроки чарівного друга, які так подобаються всім діткам,
допомагають зекономити кошти на цікаві екскурсії.
Пересада Єлизавета, учениця 3-А класу
Енергоеконом
і люта зима
У
тридесятім славнім царстві живе мудрий гном Енергоеконом. Таке прізвище він
отримав за те, що облаштував свою оселю енергозберігальними приладами та
сонячними батареями.
Спочатку
всі мешканці насміхалися з нього. Ніхто не вірив, що взимку всі ці новітні
технології зігріють гнома. Та настала зима. Вона того року дуже лютувала.
Одного дня сердита завірюха засипала снігом усі дороги, пообривала електричні
дроти. Всі мешканці залишилися без електроенергії. Запаси дров почали
вичерпуватися. Настав важкий час, коли їм не було як приготувати собі їжу.
А
гном, завдяки сучасним винаходам, живе своїм звичним життям. Шкода йому стало
інших, тому й запросив до себе пересидіти віхолу в теплі, затишку, з гарячим
малиновим чаєм і духмяними пиріжками.
Після
смачної вечері гномик розкрив своїм гостям усі секрети, про які дізнався за
допомогою Інтернету. Цар, почувши про його гідний вчинок, подарував гномові
прізвище Енергоеконом та призначив його на посаду головного креативного економа
славного царства. Всіх мешканців правитель зобов'язав заощаджувати енергію,
воду та берегти природу.
У
нашій казочці можна багато розповідати про те, як красиво та економно стали
жити мешканці цього царства. Але папір теж потрібно економити, тому бувайте
здорові.
Гаращенко Анна,
учениця 3-А класу
Дружня
робота
Під
старим дубом жив собі малий гном Енергоеконом. Хатинка була в нього невеличка,
але все туди вмістилося: маленький стіл, стільці, його м'яке ліжечко, маленький
телевізор, шаф а й невеличка скриня.
Улітку
та восени у гномика було багато роботи: наварити варення з лісових ягід,
зібрати горішків, насушити грибів, тому що взимку до нього прийдуть лісові
друзі: зайчик, білочка й маленьке лисеня.
Незабаром
прийшли перші морози, випав перший сніжок. Уранці гномик прокинувся від того,
що йому дуже холодно. Не забарилися прийти і привітати свого друга з першим
снігом звірята, але вони побачили його сумним.
- Що трапилося? —
запитала білочка.
- Я прокинувся від
холоду, — відповів гномик.
- Давай подивимося, що ми
можемо зробити, аби тобі стало тепліше? — сказала білочка.
Вона стрибнула на гілку
дуба і крикнула:
- Усе зрозуміло! У даху
дірка!
Лисичка та зайчик жваво
принесли густих соснових гілок. Усі гуртом відремонтували дах. У хатинці
відразу стало тепло. Гномик люб'язно запросив малюків на чай із варенням. Усі
були щасливі.
Федоляк Ксенія,
учениця 3-А класу
Допитливий
Гномульчик
Були
собі тато Гном та мама Гномуля. І був у них син Гномульчик. Жили вони в лісовій
хатинці. Йшло діло до зими, тому задумали тато Гном і мама Гномуля почати
підготовку будиночка до холодів. Але ні тато Гном, ні мама Гномуля не знали, як
Це зробити. Тож син вирішив допомогти батькам. Пішов він до лісових сусідів
дізнаватись, як вони готуються до суворих морозів.
Іде
дорогою, коли це трапилася йому Білоччина хатина:
- Добрий день, Білочко!
Підкажи, як ти хатинку готуєш до зими?
- Я утепляю двері, і
холодний вітер не в змозі потрапити у хатинку крізь щілини.
- Дякую тобі! — сказав
Гномульчик і пішов далі.
Крокує
він, веселу пісеньку співає, коли це стоїть Зайчикова хатинка. Привітався
гномик:
- Добрий день, Зайчику!
Підкажи, як ти хатинку готуєш до зими?
- Я замінив старі вікна
на нові, тепер мороз не потрапить до моєї хатинки.
- Дякую тобі! — промовив
малий і пішов далі.
За
старою березою побачив він Ведмедикову хатину:
- Добрий день, Ведмедику!
Підкажи, як ти хатинку готуєш до зими?
- Я встановив автономну
систему опалення, це дає мені змогу економити енергію.
- Дякую тобі, — вигукнув
Гномульчик і побіг додому.
Усі
енергоощадні секрети він розповів батькам. Ті скористалися всіма порадами й
підготували оселю до лютої зими. Відтоді зажили вони у своїй хатинці в теплі та
злагоді.
Шевченко Євгеній,
учень 3-А класу
Як
гном Енергоеконом зимував
До
лісу, де мешкає гном, завітала зимонька-зима. Всюди лежить білий пухнастий
сніг.
Гном
ретельно підготувався до зими: назбирав купу сухих гілок, щоб узимку топити
піч, заклеїв усі вікна, аби тепле повітря не виходило, насушив багато ягід,
горіхів, грибів, лікарських рослин та зібрав мед.
Щоранку він прокидається,
вмивається холодною водою, обтирається снігом та робить гімнастику. Снідає
гарячим чаєм із медом та запашним хлібом.
Потім
прибирає сніг біля своєї домівки та підгодовує лісових звірят. По обіді гном
вирушає на прогулянку, з якої ніколи не повертається з порожніми руками —
завжди несе сухі гілочки, щоб обігрівати дім.
Увечері,
коли в оселі тепло й затишно, а в печі потріскує вогонь, до Енергоеконома
приходять лісові гості. Він пригощає їх ласощами, розповідає цікаві історії та
читає казки. Так і минають довгі зимові вечори.
Скоріше
б весна!
Короткова Дар’я,
учениця 3-А класу
Як
гном Енергоеконом зберігав тепло в оселі
У
далекій чарівній країні був старий дрімучий ліс. Мешкали в ньому казкові герої,
які не знали, що таке холодна зима. Серед них, у своїй старенькій хатинці, жив
і маленький гном. Усі його любили й поважали, зверталися по поради, бо дуже вже
кмітливий та винахідливий був малий.
Якось
дізналася про гнома зла чаклунка та дуже позаздрила йому, бо вважала, що
розумнішої, ніж вона, не існує. Довго думала, як накапостити Енергоеконому, та
вирішила скувати ліс холодною зимою, щоб усі мешканці загинули від морозу.
«Тоді вони згадають про мене і прийдуть по допомогу», — подумала чаклунка.
Розгулявся
в лісі вітер, покрутилося листя та трава, вкрилися інеєм дерева та земля.
Покрилося крижаною плівкою джерельце. Полетів сніг пухнастий, білий, а мороз
такий, що всі затремтіли. Дуже холодно в хатинках, снігові шапки на гілках.
Зібрався
люд увесь казковий під хатинкою у гнома, щоби порадитись, як зігріти будинки.
Енергоеконом згадав казку про зиму, яку йому розповідав дідусь. Він запевнив
усіх, що це не надовго, але треба утеплити житло, щоб пережити люті морози.
Гном навчив усіх зачиняти двері, утеплювати стіни, заклеювати вікна й тепло
вдягатися.
За
той час, поки господарювала зима, мешканці полюбили цю пору року завдяки
винаходам гномика. А коли дізналися, що це зла чаклунка зробила зиму, почали
дякувати і їй. Зле серце не витримало й потепліло. Стало їй соромно за свої
вчинки. Вибачилася вона перед гномом та пообіцяла бути доброю і повернути
весну. Так гном отримав ім'я Енергоеконом, а чаклунка стала феєю Еколампулею.
Іноді до неї приходять жителі лісу із проханням повернути засніжені пагорби.
Тоді настає весела зима, адже всі заздалегідь до неї готуються, а на
зекономлені кошти купують ковзани, лижі та сноуборди й галасливою юрбою
розважаються та оздоровлюються.
,
учень 3-А класу
ІV.
Підсумки та завдання додому.
Вдома учням пропоную
виконати практичну роботу.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. Визначення шляхів теплозабезпечення та
економії тепла у класі
Мета роботи: встановити,
як саме поступає тепло в клас і якими заходами можна це тепло економити.
Що і як робити
1. На основі спостережень
встановіть, які джерела тепла використовуються в класі і як надходить до них
тепло. Виясніть, яке паливо використовується для отримання тепла в класі.
2. Опишіть, у який період
року потрібно використовувати штучне тепло (вказати терміни опалювального
сезону).
3. Намітьте заходи щодо
збереження тепла в класі. Старайтеся надалі виконувати їх.
4. Подумайте, як зроблена
теплоізоляція приміщення школи. Організуйте в школі конкурс на найтепліший клас
узимку (не забувайте при цьому провітрювати його).
5. Поцікавтеся в
адміністрації школи про вартість опалення за місяць, скільки коштів
витрачається у різні місяці року.
6. Якщо в школі є
лічильники тепла, то візьміть в адміністрації школи щомісячні дані про
використання тепла і його вартість (щонайменше за останній рік). Якщо школа
обігрівається власною котельнею, то дізнайтеся скільки палива використовується
щомісяця і яка його вартість.
7. Випустіть стіннівку,
присвячену використанню палива та його економії.
8. Зробіть загальний
висновок.
Немає коментарів:
Дописати коментар